Op sommige berichten kun je weleens reageren als een vurige Jalapeño-peper. Voordat je het weet heb je een ultra-pittige reactie op Twitter geschreven én verstuurd. SEND! Dat zal ze leren. Hierover schreef ik in mijn blog “Hoe gedraag jij je online? Als een Jalapeño peper of als een heilig boontje?” In deze blog gaf ik je elf handige tips die je helpen om minder impulsief te reageren op een online bericht. Zeven van deze tips hebben we nu als ‘checks’ in een handige infographic geplaatst.
De 7 checks zijn superhandig als je vindt dat je zelf soms wat minder pittig of hard uit de hoek wil komen. Als je deze check doorloopt en je hebt nog steeds een goed gevoel over jouw reactie of post, plaatsen maar!

7 checks voordat je post:
- Wat weet ik eigenlijk van dit onderwerp?
- Past mijn reactie of update bij mijn eigen normen & waarden?
- Heb ik een realistisch beeld van de mensen die mijn reactie of update kunnen lezen?
- Zou ik dit op deze manier ook face to face willen of durven zeggen?
- Ben ik generaliserend en gebruik ik woorden als ‘nooit’, ‘altijd’, ‘iedereen’ of ‘niemand’.
- Maak ik de ander boos of kwets ik iemand met mijn woorden?
- Wat zouden vrienden, collega’s of mijn moeder van deze reactie vinden?
Aan welk van bovenstaande checks heb jij het meest? Laat het hieronder weten!
*Met dank aan Jodi van Wonderfool.nl voor de mooie infographic
Duidelijke graphic, dank! Bij de Nationale Opleiding MediaCoach hanteren wij al jaren de CHECK methode. https://www.mediaenmaatschappij.nl/congressen/campagnes/check-voordat-je-post
Dank voor je reactie Bamber! CHECK is makkelijk te onthouden!
Goeie….. Ik mis alleen wel het lidwoord ‘de’ bij generaliseren. “de’ elite, ‘de’ MSM ‘de’ Joden, ‘de’ buitenlanders enzo. En 3 vind ik een tikje moeilijk. Wat is een ‘realistisch beeld?’
Dank je, Scato. Ja, inderdaad, het woord ‘de’ had erbij gekund. Je hebt gelijk dat die veel gebruikt wordt bij het aanduiden van bepaalde groepen mensen. Wat ‘3’ betreft: we vergeten soms dat er aan de ‘andere kant van het scherm’ mensen zitten. Hebben we daar wel een goed beeld bij? En een idee hoeveel mensen dit (kunnen) zijn? Lees ook deze blog van Els: https://hardverzachters.nl/hoe-gedraag-jij-je-online-als-een-jalapeno-peper-of-als-een-heilig-boontje/