Facebook wordt stinkend rijk van jouw boze reactie. Hoe zit dat?

Afgebeelde foto: © Stéphan Lam

Wanneer er veel op een bericht op Facebook wordt gereageerd, dan wordt het algoritme wakker. “Hé,” denkt het algoritme dan, “ik zie veel reacties in korte tijd. Dan móet dit ook interessant zijn voor anderen.” En vervolgens gaat het aan de slag om het bericht aan meer mensen te laten zien. Met als gevolg, nóg meer reacties. Maar waarom doet het algoritme dit?

Het algoritme doet dit met een reden. Want hoe meer mensen reageren op een bericht, hoe langer ze op social media blijven. En dat maakt dat mensen meer advertenties zullen zien. En ja, van die advertenties worden kanalen als Facebook, Twitter en LinkedIn stinkend rijk.

Dus:

Meer gesprekken = langer op social media = meer advertenties zien = meer advertenties verkopen

Gesprekken die weinig emotie opwekken, daar wordt niet zoveel op gereageerd. De grote uitersten werken juist wel goed. Worden we héél blij van iets? Dan gaan we er veel over praten. Worden we met zijn allen héél boos en tuimelen we over elkaar heen met onze boosheid? “Prima!”, denkt het algoritme. En zo geeft ze berichten die boosheid, woede, verontwaardiging en verdriet bevatten nog een extra zetje, want dat betekent nog meer boosheid. En dat er meer advertenties verkocht kunnen worden.

Goed om te weten is dat er veel meer gereageerd wordt op boze berichten dan op andere berichten. ‘Misery loves company’. Samen in hetzelfde schuitje zitten voelt soms best een beetje goed. Je bent niet de enige die ergens boos of verdrietig over is. Op die manier kun je je dan best gesteund voelen. Of je voelt dat je bij een bepaalde groep hoort. Ook fijn. Daarnaast kopiëren we elkaar soms ook. Als jij verdrietig bent, dan ben ik het ook. Dus een sjagrijnig bericht op Facebook op Twitter heeft een grote kans dat er een chagrijnig bericht op terugkomt. Money! Denkt het algoritme.

Dus geldt ook:

Meer boosheid = nog meer boosheid = meer berichten = langer op social media = meer advertenties zien = meer advertenties verkopen

Maar er is ook goed nieuws. Kan je nog herinneren dat er zo maar iemand  vriendelijk naar je lachte in de trein of bus? Jij lachte terug! Mensen kopieren niet alleen slecht gedrag, maar ook goed gedrag. Dus neem het voortouw. Met een online glimlach of een digitale knipoog. Het is toch veel leuker als Facebook en LinkedIn rijker worden door blijdschap in plaats van boosheid?

Misschien ben je het eens met bovenstaand artikel, wellicht niet. We zijn benieuwd hoe jij er in staat en we kunnen vast veel van elkaar leren. Hoe dan ook, wees een #hardverzachter in je reactie, dus vermijd grote woorden en blijf vriendelijk.

Plaats een reactie

Copyright 2022 - Hardverzachters.nl

Asset 12250p

Copyright 2022 - Hardverzachters.nl

Hardverzachters