Je ziet een tweet van een dansleraar waarvan het stoom uit je oren komt. Wéér nepnieuws! Uiteraard heb je iets slimmers te melden, daarom klik je op Retweet en start je met typen. De wereld moet immers weten dat het nepniews is.
Maar wacht!
De afzender wil aandacht. Of dit nu positief of negatief is, dat maakt niet uit. Negatieve publiciteit is óók publiciteit. Zeker als het bericht tóch al negatief is. Daarbij komt dat de algoritmes van Twitter en Facebook hier dol op zijn. Veel retweets? Dan zet Twitter het bericht nog eens extra in het zonnetje. Kortom: hoe meer aandacht je iets geeft, hoe meer aandacht het krijgt. En dat is nu juist wat de afzender in gedachte had.
Als je écht van plan bent het bericht te delen (wat je natuurlijk nog een keer kunt overwegen, want waarom zou je het meer aandacht willen geven?), doe dan het volgende:
- Maak een screenshot van het orginele bericht
- Zet er een rood kruis doorheen
- Deel het plaatje, samen met je eigen tekst.
Zie je dat anderen het algoritme nog pleasen? Stuur hen dan een linkje naar deze tip.
