Taalfouten worden door iedereen gemaakt. Meestal per ongeluk. Maar er kan óók een reden zijn om een taalfout te maken. Een taalfout levert namelijk bereik op. En omdat we geneigd zijn iemand zo snel mogelijk op een fout te wijzen, trappen we hier met open ogen in.
Wanneer je een taalfout maakt op social media, dan kun je er vanuit gaan dat veel mensen je op deze fout zullen wijzen. Dat levert bereik op, die je bij een correcte spelling nooit behaald had. Reken maar uit. Als 10 mensen met 200 vrienden op je taalfout wijzen, dan heb je dus een potentieel éxtra bereik van 10×200=2000 mensen.
Uit een onderzoekje blijkt dat het wijzen op spelfouten vooral wordt gedaan door onaangename mensen. En misschien zijn deze taalverbeteraars ook een beetje dom, want eigenlijk doen ze niets anders dan een ander (die vaak geen goede bedoelingen heeft) te trakteren op flink wat zichtbaarheid.
Dus zie je een taalfoutje? Beheers je en trap niet in de val.
Zie je iemand in de val lopen? Deel dan deze blog met ze.



